רמת גן

נמצאים בצומת דרכים? מלאו פרטים ליצירת קשר

שימושי הגרפולוגיה

דרך כתב היד ניתן לבחון קיומן של תכונות אישיות שונות כגון מהימנותו של הכותב, שאפתנות, כישורי מנהיגות, אינטליגנציה וכדומה. כמו כן ניתן לעמוד על הגורמים המניעים את הכותב לפעול למול אלו המעכבים אותו, אופן עמידתו של הכותב במצבי לחץ, התנהלותו באירועים חברתיים ועוד.חשוב לזכור כי הגרפולוגיה אינה משתייכת לתחום המיסטי, וככזאת אינה מתיימרת לנבא את שעתיד לקרות או לנחש את הבאות.

נכון לראות בגרפולוגיה כלי אבחוני המאפשר להתמקד במה שהיה בעבר, השפעתו על ההווה, והתוצר האפשרי של השפעות אלו על אופן ההתנהלות בעתיד.כיום משמשת הגרפולוגיה ככלי אבחוני במספר תחומים:

גרפולוגיה תעסוקתית

דרך כתב היד ניתן לבצע הכוונה מקצועית לאדם והתאמה תעסוקתית. הגרפולוגיה מאפשרת לאבחן את כישוריו האישיים של האדם, תחומי עיסוק המתאימים לו, יכולתו להצליח במקצועות מסוימים ופוטנציאל הסיפוק וההנאה שיחוש בעשייתו.

רבים הם האנשים המתלבטים בין מקצועות שונים ללימוד, בבואם לבחור את המקצוע שלהם לעתיד. מספר לא מבוטל של אנשים אף בוחר לבצע הסבת מקצוע, לאחר שהגיע לתובנה שתחום עיסוקו אינו מאפשר לו למצות את יכולותיו, ואינו מספק לו אושר והנאה או יכולת השתכרות טובה.

מובן, כי אין כל פגם ברצון לשנות ולפתוח דף חדש של עיסוק בחיים, ויש בכך אף משהו מגוון המכניס עניין ואווירת שינוי. עם זאת, ידיעה מראש של קשת המקצועות העשויים להתאים לאדם, ובחירה מתוכם, עשויה לאפשר לו למצוא את התחום הנכון לו, בשלב מוקדם יותר בחייו.
עוד על הכוונה מקצועית

גרפולוגיה משפטית

בדיקת מהימנות: דרך כתב היד ניתן לקבוע את מידת יושרו של הכותב, רמת אמינותו, מחויבותו למקום עבודתו, הנאמנות אותה יגלה ועוד. האבחון הגרפולוגי אף מסייע באבחון כתבי יד של עבריינים, כגון נטייה לאלימות, עבירות מין, שקרים והונאות.מסמכים משפטיים ומתן עדות בבית משפט: גרפולוג משפטי מסוגל לקבוע את מהימנותם של מסמכים משפטיים, דוגמת צוואות, חתימות על חוזים והמחאות ועוד. בעזרת הגרפולוגיה ניתן לבצע השוואה בין כתבי יד וחתימות, ולאתר זיופים ותרמיות, המשמשים כראיה קבילה בבית המשפט, הניתנת מאת הגרפולוג בעדות כעד מומחה.

גרפולוגיה ככלי ממיין

אבחון להשמת עובדים: בעלי עסקים וחברות ומנהלי כוח אדם עושים שימוש נרחב באבחון הגרפולוגי לצורך מיון עובדים. באמצעות אבחון כתב היד של מועמדים לעבודה ניתן לברור מביניהם את אלו שעשויים להתאים לתפקיד, בהתאם להגדרות צרכי התפקיד מחד, וכישוריהם האישיים של המועמדים מאידך. ניתן לאבחן תכונות אישיות בעלות השלכה ישירה על הצלחה בעבודה, דוגמת יושר ואמינות, אחריות, מוטיבציה לעשייה, דקדקנות, 'ראש גדול', סדר וארגון, יכולת תכנון, ראיה מערכתית ועוד.
עוד על אבחון להשמה

קבלת חברים חדשים לקיבוצים/ מושבים:

ועדות קבלה ביישובים שונים בוחרות להעביר את המועמדים לחברות ביישוב אבחון גרפולוגי, לקבלת חוות דעת אובייקטיבית ניטרלית אודות המועמד. קבלה של חבר חדש ליישוב כלשהו, לא כל שכן ליישוב בעל אופי שיתופי אינטימי, הינה החלטה בעלת השלכות חברתיות וכלכליות משמעותיות. אי לכך, ידיעה מראש אודות יכולתו של החבר הפוטנציאלי לתרום ליישוב ברמה המקצועית ודרך השתלבותו החברתית, עשויה להיות קריטית במסגרת השיקולים הנלקחים בחשבון.

גרפולוגיה קלינית

תופעות רפואיות ופרה רפואיות עשויות להשתקף בכתב היד, לעיתים עוד קודם שהאדם עצמו יודע על המצאות התופעה בגופו. מחלות שונות נותנות את ביטוין בכתב ידו של אדם בשלב יחסית מוקדם של התפתחות המחלה. לעיתים, אף ניתן בעזרת כתב היד לאבחן אזורים בגוף שסביר לצפות שבהם  התפתחה מחלה, ולמקד את הבדיקות הרפואיות לאזורים אלו.
גם הפרעות נפשיות, מצוקות, חרדות וחסמים רגשיים, המשפיעים על אופן תפקודו של האדם ומשליכים על אישיותו, משתקפים בכתב היד במסגרת האבחון הגרפולוגי.

גרפולוגיה אישית

  1. התאמה זוגית: בחירת בן/ בת זוג לחיים הינה החלטה משמעותית. עם זאת, יכולתנו לדעת כי האדם בו התאהבנו הוא האחד המתאים לנו לקשור עמו את חיינו, הינה מוגבלת. בין אם זה הרושם החיצוני העשוי להטעות, כישרון ההצגה או יכולת מניפולטיבית של הצד שמנגד, ובין אם בשל התאהבות משכרת שלא מאפשרת לנו לשפוט בצורה אובייקטיבית את העומד מולנו.
    בנוסף, לעיתים גם אם אנו בוחנים נכוחה את המציאות, קשה לנו לעמוד על נקודות החיכוך הפוטנציאליות בינינו לבחיר/ת ליבנו.

    אבחון גרפולוגי זוגי נעשה לכתבי היד של שני בני הזוג, ומהווה הבחנה אובייקטיבית לגבי אישיותם של כל אחד מבני הזוג, באמצעותה ניתן להתחקות אחר קונפליקטים העשויים להתגלות בין תכונות האופי של בני הזוג, ולהציע דרכים להתמודדות עימם.
  2. ייעוץ אישי: הסביבה בה גדלנו, דרך החינוך שספגנו, הורים, חברים, משפחה – כל אלו הינם גורמים משמעותיים בעיצוב האישיות שלנו. כל חוויה שאנו חווים בחיינו והאנשים בהם אנו פוגשים עשויים להשפיע על אופן התנהלותנו בחיים, החששות והפחדים שאנו 'סוחבים', והשלכותיהם על עתידנו. דרך האבחון הגרפולוגי יכול האדם להכיר את עצמו טוב יותר, ולבצע אינטרוספקציה הניתנת באמצעות כלים אובייקטיביים חיצוניים, בכדי לדעת כיצד נכון עבורו לפעול בחיים, ואיך לפתור קונפליקטים עמם הוא מתמודד.

גרפולוגיה חינוכית

תופעות של דיסלקציה, לקויות למידה, בעיות ריכוז והפרעות קשב באות לידי ביטוי בכתב היד של האדם, באמצעות פגיעה בחלק מהסימנים הגראפיים הנבחנים במסגרת האבחון הגרפולוגי.

אמנם, בבואנו לאבחן אישיות של אדם, התאמה מקצועית או אבחון להשמת עובדים אנו מעוניינים לדעת מראש על הימצאותן של תופעות אלו, כיוון שהסימנים הגראפיים המעידים על הימצאותה של דיסלקציה לדוגמה, עשויים להקביל לחלק מהסימנים הגראפיים המצביעים על מצוקה או בעיות אמינות.

יחד עם זאת, במידה ואדם מגיע לאבחון גרפולוגי, וסימנים אלו עולים במסגרת האבחון, ראוי שגרפולוג מנוסה יפנה את תשומת לבו של האדם לכך שהוא אולי סובל מהפרעות לימודיות כלשהן, ולהכווין אותו לאבחון פסיכודידקטי מסודר, עוד קודם מתן הייעוץ האישי, למניעת עיוותים בתוצאות האבחון הגרפולוגי.

גרפותרפיה

גרפותרפיה היא מעין טיפול באמצעות כתב היד, שמטרתו להביא לשינוי קווים אישיותיים באופיו של אדם דרך שינוי כתב ידו. הרעיון העומד בבסיס שיטה זו קובע כי באמצעות שינוי כתב היד אנו מביאים את האדם לשנות את תת המודע שלו, ובכך גורמים לשינוי אישיותו בפועל.

לדוגמה, אדם הלוקה בהערכה עצמית נמוכה, המשתקפת לעיתים בכתב קטן, לחץ חלש וחתימה מוזנחת ונעלמת, עשוי לפעול להעלאת בטחונו העצמי והערכתו בעיני עצמו אם יפעל להגדלת כתב ידו, הגברת הלחץ בו הוא כותב ושינויה של חתימתו. אין ספק כי בתחילה דברים אלו יעשו באופן טכני בלבד, אך הגרפותרפיה טוענת לשינוי משמעותי באופיו של האדם, המתמיד לאורך זמן בשינוי סימנים גראפיים בכתב ידו.

אולי יעניין אותך גם...

 מעישון
קרא עוד »
 גרפולוגי
קרא עוד »
 הנפש
קרא עוד »
1 2 3 4