רמת גן

נמצאים בצומת דרכים? מלאו פרטים ליצירת קשר

עקרונות מנחים בבחירת מקצוע

אנשים רבים נקלעים לעבודה בדרך מקרה או בשל חוסר ברירה ובחירה. לעיתים מתברר להם שהם הגיעו למקום המתאים להם ביותר והם מממשים את עצמם ואת יכולותיהם וחלומותיהם. עם זאת, פעמים שאין זה המצב, ואנשים משיכים לעבוד באותו המקום, מתוך הרגל, בשל החשש לשנות, פחד מהלא נודע ועוד.אנשים שהתמקצעו בתחום עשויים להמשיך לעבוד בו מכוח האינרציה, על אף שכבר מזמן הגיעו למסקנה שזה לא באמת המקצוע המתאים להם. הקושי בסיטואציה זו הוא שככל שממשיכים 'לסחוב' ולעבוד בתחום שאנו לא אוהבים, מתמקצעים בו ומשתקעים במקום עבודה, כך סביר שיקשה עלינו לעזוב אותו, להבין שאנו צריכים שינוי ולקחת את הסיכון הכרוך בכך.

לא מעט אנשים, המרגישים שהם זקוקים לשינוי בתחום עיסוקם, חוששים לקחת את הסיכון ולשנות ככל שהשנים חולפות.

על מנת למנוע מקרים של בחירה בקריירה שאינה מתאימה לאישיות או השתקעות במקום עבודה שאינו באמת מתאים, אנו מביאים עקרונות מנחים העשויים לסייע כאשר  עומדים בפני בחירה או שינוי מקצוע.

1. סוף מעשה במחשבה תחילה
בחירת מקצוע היא בחירה חשובה בחיים. מחקרים מראים שאדם שעוסק בתחום שהוא אוהב הינו אדם מצליח ומאושר יותר, החש שמממש את עצמו. לעומתו, מי שנקלע לתחום עיסוקו במקרה ואינו חש שממצה את יכולותיו, עלול להרגיש תסכול, מחנק וחוסר הנאה. לפיכך חשוב שלא להקל ראש בבחירת המקצוע. ויש להתייחס לכך כאל פרויקט חיים אמיתי- לבדוק, ללמוד את הנושא, ללמוד להכיר את עצמך ולהשקיע זמן ומחשבה בתהליך זה בכדי שתוכל למצוא את העבודה אליה תקום כל בוקר ברצון ושתמלא אותך סיפוק.

2. מהי סביבת העבודה המתאימה לך?
לא פעם אנו נגררים לתוך תפקיד, מבלי שבדקנו אם אופי התפקיד מתאים לנו באמת.

חשוב שתשאל את עצמך מספר שאלות: האם מתאים לך לעבוד עם אנשים או לבד? האם אתה צריך סביבת עבודה דינאמית או רגועה? האם אתה מסוגל לגלות סבלנות לתהליכים ממושכים או שאתה זקוק לתוצאות מידיות? האם אתה אוהב להיות במרכז הבמה או דווקא מאחורי הקלעים? האם ניחנת ביכולת רטורית ובעמידה מול קהל? איך הגישה שלך לילדים? ועוד פרמטרים רבים שעשויים לעזור לך בחירת המקצוע המתאים.
לאחר הגדרת סביבת העבודה המתאימה לך באמת, יהיה לך קל יותר לפסול מקצועות שאינם מתאימים, ולהישאר עם אלו שעשויים להיות רלוונטיים.

3. להחליט מהסיבות הנכונות
פעמים שאנו בוחרים מקצוע מהסיבות הלא נכונות; אחד ההורים חשב שזה מתאים לנו, או אולי הוא מנסה להגשים חלום שלו באמצעותנו, חבר טוב המליץ לנו, השכן ממול מצליח בו מאד או סתם שמענו עליו.

לפעמים אף יש לנו חלום ילדות שמנחה אותנו, ובבגרותנו אנו לא מרשים לעצמנו להרפות ממנו, על אף שהוא כבר לא באמת מתאים. להתייעץ עם אנשים זה חשוב, אבל חשוב לא פחות להיזהר משמיעת דעות סובייקטיביות וקבלת ההחלטה על פיהן בלבד.

לפני שאתה בוחר מקצוע, חשוב שתברר עם עצמך: האם בדקת לעומק על התחום בו אתה בוחר? קראת עליו? בחנת אם זה באמת מעניין אותך? האם זה מתאים לאופי שלך? האם אתה מקבל את ההחלטה מהסיבות הנכונות?

ראשית אתה צריך להרשות לעצמך לחלום. לאחר מכן לבדוק עבור כל חלום את מידת הריאליות והרלוונטיות שלו לגביך, ורק אז לקבל החלטה בעצמך. אם אתה מתקשה בכך, אפשר לעבור תהליך של הכוונה מקצועית​ בעזרת אנשי מקצוע, ולעיתים אף נחוץ תהליך של אימון אישי כדי לחלץ את החלום והחזון האישי, או על מנת לקבל כלים וכוחות להוציא אותו מהכוח את הפועל.

4. לא על הכסף לבדו
הרבה אנשים בודקים היכן יוכלו להשתכר משכורות גבוהות ועל פי זה בוחרים מה ללמוד. עם זאת, ניסיוננו מלמד שאם אדם לא חש סיפוק ממה שהוא עושה, הכסף לא מפצה על כך, והמשך העבודה במקצוע זה גובה בסופו של דבר את מחירה. לא פעם מגיעים אנשים לאבחון לאחר שעבדו תקופה ארוכה במקצוע מכניס, אך גילו שהם אינם מאושרים.

אנחנו מאמינים שאם אתה נהנה ממה שאתה עושה, הסיכוי להצליח גדל משמעותית, לצד תחושת הסיפוק ומיצוי הפוטנציאל בחיים.

5. הצלחה והנאה
בהמשך לסעיף הקודם, כמו שהכסף אינו הקריטריון היחידי, גם היכולת להצליח אינה המדד היחידי שקובע. יתכן שיש לך יכולות להצליח בתחום מסוים, אבל אתה לא אוהב תחום זה. כולנו יכולים לחשוב על מספר תחומים שאנו עשויים להצליח בהם, אך השאלה היא במה מתוכם אמצא את מקור ההנאה והסיפוק שלי. הכוונה מקצועית שבוחנת יכולות קוגניטיביות בלבד עשויה לפספס נקודה זו. לכן חשוב לבחון גם את הפן הרגשי באופייך והתאמתו לקריירה אותה אתה מחליט לטפח.

6. איך זה יהיה?
אם אתה מתלבט בין מספר חלופות, נסה לדמיין את עצמך עושה את העבודה בפועל.

התייעץ עם סטודנטים שלומדים את המקצוע ושמע מה דעתם עליו עכשיו, כאשר הם מכירים אותו לעומק .

חפש אנשים שעובדים במקצוע ושמע מהם על אופי העבודה, שגרת היום שלהם, מה הם עושים בדיוק. קח בחשבון שגם דברים אלו שתשמע הינם סובייקטיביים, ולכן חלקם עשוי לתת ביקורת חיובית וחלקם האחר שלילית. לכן נסה לשאול שאלות שהתשובות עליהן עשויות להיות אובייקטיביות, כדוגמת: מה היקף שעות העבודה? מה עושים הלכה למעשה? באיזה מקומות עבודה ניתן להשתלב? למי כפופים? וכדומה.

7. להתפשר זה בסדר
כשיוצאים למסע חיפוש המקצוע הנכסף, (בערך כמו בחיפוש בן/בת זוג), יש לנו בראש פנטזיות רבות לגבי תחום עיסוקנו. עם זאת, כשמתחילים לבדוק לעומק את התחומים מגלים נקודות תורפה, גם בתחומים שעונים ברובם על תחומי העניין שלנו ויכולותינו.

חשוב לזכור שכל עיסוק, גם זה המרתק ביותר והמתאים לנו ולאופיינו, מלווה בוויתור על עיסוק אחר מעניין לא פחות, ולפיכך בחירה בו מהווה פשרה. חשוב לחפש את התחום שתהא בו מינימום של פשרה או מנגד מקסימום של תכונות המתאימות לך. נוסף על כך, חשוב לזכור- בחירת עיסוק היא לאו דווקא לכל החיים. בימינו מקובל לשנות קריירה לאחר מספר שנים של עיסוק בתחום אחד.

כמו כן, אתה יכול לשקול להוסיף עיסוק נוסף, לצד עיסוק אחר קיים, כתחביב לשעות הפנאי, ולעיתים עשוי תחביב זה שלך להפוך לעיסוק המרכזי של המחר.

8. אף פעם לא מאוחר
ונסיים עם הדבר בו פתחנו. לא מעט אנשים מרגישים שהם זקוקים לשינוי בתחום עיסוקם אך חוששים לקחת את הסיכון ולשנות, חשש המתעצם ככל שחולפות השנים. ניסיוננו מראה שלא הגיל הוא הקובע במקרים אלו אם יתבצע השינוי אם לאו, אלא אופי האדם, מידת הביטחון העצמי שלו ועידוד ותמיכה של קרוביו בתהליך.

אם האדם לא מוכן להשלים עם חוסר שביעות רצון ממקום עבודתו ואם יש לו תמיכה לשינוי זה מבית, גדלים הסיכויים שיפעל לבצע את השינוי, גם בגיל מבוגר, ובכך יאפשר לעצמו סיפוק ומימוש עצמי.

בהצלחה.

אולי יעניין אותך גם...

גמילה מעישון
קרא עוד »
אבחון גרפולוגי
קרא עוד »
ציפור הנפש
קרא עוד »
1 2 3 4