רמת גן

נמצאים בצומת דרכים? מלאו פרטים ליצירת קשר

אימון לגמילה מעישון

אימון לגמילה מעישון מתאפשר כאימון אישי ואימון קבוצתי. כל אחד יכול לבחור את האופן המתאים לו ביותר.

למה להפסיק לעשן?

אנשים המחליטים להפסיק לעשן פונים לקבלת עזרה בסיבה אחת או יותר:

  1. הוכח מעל לכל ספק הקשר שבין עישון לבין מחלות, חלקן מוגדרות כמחלות שנגרמות כמעט באופן ישיר מעישון: סרטן הריאות, C.O.P.D – מחלת ריאות חסימתית כרונית, פגיעה ביכולת של הגוף לקבל השתלות (רופא שיניים אחראי לא מקיים השתלת שורש ללקוחות מעשנים מאחר והגוף דוחה את השתלים), מחלות כלי דם היקפיים, התקפי לב. כמו כן נמצאה השפעה על פוריות הגבר והאישה, קמטים מגיל צעיר סביב העיניים והפה, בעיות עור ועוד.
  2. היום, כאשר החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נכנס לתוקפו, היחס אל המעשן הוא כאל יוצא דופן וקשה למצוא מקומות שבעבר עישנו בהם והיום אי אפשר לעשן בהם בלי לעבור על החוק.
  3. עלות הסיגריות גבוהה מאד וההוצאה הכלכלית משמעותית ככל שכמות הסיגריות שמעשנים עולה.
  4. אין ספק שהמודעות לנזקים של הסיגריה עלתה מאד והיום ניתן אף לראות באתרי היכרויות שונים קריטריון לבחירה: לא מעשן/לא מעשנת.

למה כל כך קשה להיגמל מסיגריות?

עישון סיגריות מכיל מספר מרכיבים: המרכיב המרכזי הוא התמכרות. הניקוטין הוא סם ממכר ולא בכדי הוא אחד הרכיבים שקיימים בכל סיגריה שהיא. חברות טבק דואגות להמצאות הסם על מנת לשמר את כמות המעשנים. עיקר חיצי הפרסומת מכוונים לצעירים מתוך תפיסה צינית שאורך החיים שיהיה למעשנים הצעירים יחליף את המעשנים הבוגרים שימותו כתוצאה מהעישון.

הסיבה השנייה היא ההרגל: עישון הסיגריה הופך אצל המעשנים הקבועים לחלק מסדר היום. יש כאלו שהסיגריה שותפה לשתיית הקפה של הבוקר, יש שהיא חלק מהזמן שלאחר ארוחה טובה, חלק מפגישות חברתיות, במצבי לחץ, שעמום. אצל מעשנים רבים הפך העישון לדבר שנעשה באופן אוטומטי וללא מחשבה מודעת.

סיבות נוספות הן האמונות שסיגלו לעצמם המעשנים: "הסיגריה עוזרת לי להתרכז", "הסיגריה היא החברה הכי טובה שלי", "כשאני מעשן אני נרגע"
הסיגריה היא תירוץ לפסק זמן (מעבודה, משפה וכו').

יש מעשנים רבים שנגמלים ולאחר תקופה חוזרים לעשן, מדוע זה קורה?
בעיקר עקב חוסר מודעות לכך שמספיקה סיגריה אחת כדי לחזור למצב שלפני הגמילה, ובגלל שהסיגריה חוקית וזמינה יותר.
באלכוהול זה מאד ברור שאם הנגמל יגע אפילו בעוגה שיש בה רום הוא יחזור מיד לצרוך אותה כמות שצרך לפני הגמילה כנ"ל לגבי נרקומנים שנגמלו שיודעים שנגיעה קטנה בסם תחזיר אותם למצב שלפני הגמילה. בעישון המודעות יותר נמוכה. לא ברור לנגמלים ששאיפה אחת מסיגריה מחזירה את המצב הגופני של הצורך לעשן למצב שלפני הגמילה ולכן אחד הדברים שאנו עובדים בתהליך הגמילה הוא מניעת החזרה.

איך התחלתי לאמן לגמילה מעישון?
כמאמנת אישית היו מקרים שהתבקשתי על ידי המתאמנים לעזור להם להיגמל והם באמת נגמלו. אז החלטתי ללמוד את הנושא באופן יסודי ובשנת 2009 עברתי קורס למנחי גמילה מעישון באוניברסיטת באר-שבע. מאז אני מאמנת לגמילה מעישון, באופן אישי וכן מעבירה סדנאות לגמילה במסגרת השירות של קופות החולים השונות בארץ. עד היום נגמלו בסדנאות אלו מאות אנשים.

מרכיבי הטיפול בתהליך הגמילה המתייחסים להיבטים השונים: הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים וההתנהגותיים, הטיפול בהתמכרות נעשה באמצעות תרופה התורמת להפחתה בצורך לעשן ומפחיתה את תסמיני הגמילה. התחומים הפסיכולוגיים וההתנהגותיים מטופלים באמצעות שינוי ההרגלים ושבירת ההרגל, תמיכה אישית וחברתית, מניעת השמנה בעקבות הפסקת העישון וגיבוש דרכים למניעת חזרה לעישון.
מחקרים מצביעים על כך ששילוב של סדנה ונטילת התרופה מבטיחים סיכויי הצלחה לטווח הרחוק  ולכן נכנסו התרופות לסל בתנאי של השתתפות בסדנת גמילה.

מתוך דברים של מתאמנים לגמילה מעישון:
חיה: התחלתי לעשן בהיותי בת 24, בבית ספר לאחיות כשלמדתי בבלינסון! היו חברה שעישנו, גם רופאים ואחיות ואפשר לומר שהסיבה שהתחלתי הייתה השפעה חברתית.
לפני שהפסקתי הייתי מעשנת בממוצע קופסה ליום.
ניסיתי כמה פעמים להפסיק לעשן ופעם אחת לפני תשע שנים הצלחתי לתקופה של שנתיים וחצי. חזרתי  לעשן כי קניתי סיגריות לילדים שלי וזה היה פשוט בבית. התחלתי מסיגריה אחת ומאד מהר חזרתי לעישון מלא.

מיטל: התחלתי לעשן בגיל 14 מתוך סקרנות ולחץ חברתי. היינו כמה חברה שהיו מעשנים. את הסיגריות הייתי "מלווה" מההורים שלי שהיו קונים קרטון עם 50 קופסאות סיגריות טיים ופשוט הייתי לוקחת קופסה והם לא היו שמים לב. לפני שנגמלתי הייתי מעשנת קופסה אחת בשלושה ימים בערך, רוב העישון שלי היה על בסיס חברתי וכמעט לא עישנתי לבד. אף פעם לא עישנו בתוך הבית ולא ליד הילדים, אז באופן טבעי זה גרם לי לעשן פחות מאז שנולדו הילדים.

למה הפסקתם לעשן?
חיה: לאורך כל השנים ידעתי שזה לא בריא, לא אסטטי וכו'. רציתי להפסיק כי שנאתי את התלות וההתמכרות לסיגריה, ידעתי שתלמה עוסקת בזה והחלטתי לפנות אליה, כמובן שהיא מיד נרתמה למשימה, עזרה ותמכה.

מיטל וירון (זוג נשוי שבא לגמילה פרטית כזוג): אני הפסקתי במהלך ההריונות עד שהילדים הגיעו לגיל שנתיים. חזרתי לעשן בגלל שהיו מעשנים סביבי, ירון והחברים עישנו והיה לי קשה לא לחזור לעשן כשההרגל עדיין היה קיים בראש. כבר המון זמן ששנינו רוצים להפסיק לעשן. הפעם הטריגר היה על רקע של הבטחה לאחד הילדים, ובעצם זה היה תנאי שהצבנו שאם הוא עושה משהו מסוים אנחנו מפסיקים לעשן.

ספרו על תהליך הגמילה, מה עזר לכם להיגמל?
חיה: הפסקתי לעשן לפני שנה ושבעה חודשים! מה שעזר לי היה הטיפול של תלמה וכוח רצון (מקווה שיישאר לעד) וגם הנכדים הקטנטנים שאומרים לי "סבתא לא בריא לעשן".
המשפחה והנכדים מאד עודדו ותמכו. המודעות שעלתה בסדנה עזרה לי להבין יותר את התלות, כמה שזה טיפשי ולא מצדיק את הנזקים. אחרי לקיחת הכדורים תוך חודש הפסקתי לעשן בבת אחת.

מיטל: מה שעזר לנו זה השיחות עם תלמה על הקשיים, הכלים שקיבלנו וכמובן השילוב של הכדורים. אני לאחר שבוע של נטילת הכדורים הרגשתי דחייה גדולה מהסיגריות עד מצב שלא יכולתי להריח את הריח ומאותה נקודה הפסקתי לעשן לגמרי.

למה לדעתכם השיטה הזו עבדה כשאחרות נכשלו?
חיה: הייתה החלטה חזקה שלי שאני רוצה להפסיק לעשן. התמיכה החמה והאוהבת של תלמה, ואני חושבת שגם הכדורים.

מיטל: לדעתי זה השילוב המנצח של התמיכה הנפשית עם הכדורים וכמובן ההחלטה לעשות זאת יחד כזוג תרמה המון להצלחה.

מה היה הקושי הגדול ביותר במהלך הגמילה?
חיה: בעיקר הסיגריה עם הקפה.

מיטל: בשבילי הקושי הוא כשאני נמצאת בחברה של מעשנים, לכן כשהתחלנו את הגמילה דיברנו עם החברים המעשנים שלנו וביקשנו מהם להתחשב ולא לעשן לידינו במהלך התקופה הראשונה של הגמילה.

איך אתם מתמודדים עד עכשיו ללא הסיגריות?
חיה: הכל נקי סביבי כולל אני. אין ריח, אני מרגישה חופשיה מתלות, 90% מהזמן אני לא חושבת על הסיגריה. לעיתים נדירות אני חושבת על הסיגריה, זה לא צורך אלא רק מחשבה, לא מתגעגעת, היא לא חסרה  לי ואני מקווה שזה ימשך ככה לכל החיים.

מיטל: כבר חודשיים שאנחנו לא מעשנים, לי אין בעיה עם זה, יותר מזה קשה לי לתפוס שבכלל עישנתי ואני לא מבינה איך לא עשיתי את זה לפני כן.

אני רוצה להודות מקרב לב לתלמה שנתנה מעצמה באמת מתוך אמונה חזקה שנוכל להיגמל מההרגל המגונה הזה. אז תודה על הליווי, התמיכה והאמונה. אני בטוחה שבדרך זו או אחרת היינו נכנסים לתהליך הזה אבל ברור שעשינו החלטה נכונה לעשות את תהליך הגמילה איתה.

 

אולי יעניין אותך גם...

גמילה מעישון
קרא עוד »
אבחון גרפולוגי
קרא עוד »
ציפור הנפש
קרא עוד »
1 2 3 4