רמת גן

נמצאים בצומת דרכים? מלאו פרטים ליצירת קשר

אז האם הגודל קובע או לא?

גודל כתב היד של האדם מצביע על הדרך שבה הוא תופש את עצמו לעומת הסביבה שלו – הערכה עצמית גבוהה, שחצנות או יהירות במקרה של כתב גדול, למול תחושת אפסות, מופנמות, פחד וכדומה במקרה של כתב קטן. כתב יד קטן יכול גם להעיד על מיקוד של הכותב- פחות מעורבות חיצונית. באופן דומה, ככל שלאדם יש ידע יותר ספציפי ופחות רחב אופקים, הכתיבה שלו גם כן הופכת להיות קטנה יותר.

קודם שבודקים את גודל הכתב באבחון חשוב לזכור שגודל הכתב עשוי להיות מושפע מגורמים חיצוניים שונים שחשוב לוודא שאכן לא התרחשו בעת כתיבת הטקסט, כגון צריכת סמים או אלכוהול. לעיתים די אף בשתיית קפה במינון חריג בכדי לצפות בהשפעה דומה. זאת ועוד, גם מצב של דיכאון רגעי, בשל אכזבה או תסכול לדוגמה, עשוי להשפיע על גודל כתב היד ועל כן מומלץ להימנע מלכתוב את הטקסט עבור אבחון גרפולוגי, אם עברנו חוויה שכזו לאחרונה.

גם סטטוס חיים נוכחי עשוי להוביל לכתב קטן, אם הוא מצמצם את הנוכחות שלנו בחיים, כגון חיילים הנמצאים במסגרת צבאית לחוצה המצמצמת את יכולתם להביא את ה'אני' שלהם לידי ביטוי, דבר אשר עשוי להביא לידי הקטנת כתב ידם. במצב שכזה מומלץ להשוות את כתב היד לכתב דומה מהעבר.

כשאנו מאבחנים את גודל כתב היד של האדם אנו מבחינים בארבע דרגות של גודל: כתב גדול, כתב תקין, כתב קטן וכתב מיקרוסקופי. אופן חישוב גודל הכתב נעשה אך ורק באותיות אמצע השורה (כגון ב, ג, ר, ז, פ וכדומה), כאשר מודדים את גודל האות מהנקודה הכי גבוהה שהאות מופיעה בה ועד הנקודה הכי נמוכה שלה. חשוב לזכור שכאשר מאבחנים את גודל הכתב צריך לבחון בהתאם גם את גודל הדף. באבחון מקצועי מקובל לבקש לכתוב את האבחון על דף בגודל A4 והמידות שלהלן מתייחסות לגודל דף זה בהתאם. באופן טבעי, אם אדם כותב על פתק קטן הוא יקטין את כתב ידו ולהפך במקרה של גיליון גדול.

משמעות גודל האות

כתב גדול מוגדר ככתב שבו גודל אות אמצעית נע בין 3 ל- 4.5 מ"מ. אדם הכותב בגודל שכזה עשוי להיות אדם מוחצן יותר, המפגין בטחון, חיות וערנות, רגש חם והתלהבות, ועד גאווה ויהירות, רצון לעשיית רושם ולעיתים אף מידה של אגוצנטריות.

כתב המוגדר כתקני נע בין 2.5 מ"מ ל-3 מ"מ. מי שכותב בגודל כתב תקין הינו לרוב אדם השומר על חשיבה בהירה, התנהגות צפויה ושקולה ומצב רוח יציב ללא התלהבויות או דעיכות משמעותיות.

גודל כתב קטן נע בין 1.5 מ"מ ל- 2.5 מ"מ. גודל כתב שכזה עשוי להעיד על מופנמות וסגירות אצל אדם המרגיש עצמו קטן ביחס לאחרים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שגודל קטן של כתב עשוי גם להעיד על מישהו ממוקד המתמקצע בתחום ספציפי, כמו גם על כושר ריכוז ובקרה גבוה, ועל כן חשוב מאד להצליב את גודל הכתב עם סימנים גראפיים נוספים בכתב היד. בעלי כתב קטן הינם פעמים רבות אנשים בעלי עולם עשיר אך המתקשים לתת לו ביטוי ודרור מבחינה רגשית, ולכן יהיו בדרך כלל דיסקרטיים יותר ושומרי סוד.

כתב המוגדר כמיקרוסקופי הינו כתב קטן מאד, הקטן מ- 1.5 מ"מ. גודל כזה של כתב מצביע על ביטול אישי של הכותב בפני הסביבה כמו גם על מצוקות וחששות. פעמים שניתן לראות גודל כתב שכזה אצל אנורקטיות, ילדים מתבגרים ובני נוער או אנשים מבוגרים עם דיכאון קשה. גודל כתב כזה מצביע לרוב על אדם עם אישיות המצריכה התייחסות וטיפול.

כאשר בודקים בכתב היד את גודל האות יש לבחון בנפרד גם את גודל האות ראשונה במילה ואת גודל האות האחרונה בה. לעיתים האות הראשונה ו/או האחרונה שונות בגודלן בכתב היד מגודל האותיות האחרות במילה, ולדבר משמעות בפני עצמה. כאשר בוחנים את האות הראשונה או האחרונה במילה יש לעשות זאת במילים בנות 3 אותיות ומעלה בלבד, ואנו צריכים למצוא כ- 8 פעמים שבהן האות הראשונה או האחרונה גדולות בכתב היד כדי שנוכל להצביע על מגמה שכזו.

האות הראשונה במילה מעידה על הדרך שבה הכותב מתפקד ומתמודד עם סביבה ידועה ומוכרת והאופן שבו הוא מציג את עצמו בחברה. כותב המגדיל את האות הראשונה בכתב היד מציג חזות של נוכחות ומופגנות, צורך לומר את המילה האחרונה, אדם מלא בחשיבות עצמית וכדומה. לעומת זאת, מי שמקטין את האות האחרונה במילה עשוי להיות אדם הנוטה להקטין את עצמו, בין אם בשל ביטחון עצמי תנודי עם חשש ולבטים, הפגנה של כבוד לזולת או מי שמציג את עצמו בצורה פחותה מכפי שחש באמת. מקרה שבו האות הראשונה שווה בגודלה ליתר האותיות מצביע על אופי כן ואמיתי של הכותב.

האות האחרונה במילה היא למעשה הקשר שיש בין המילה הנוכחית למילה הבאה, ובהשאלה, הדרך שבה מתקשר האדם במילה הנוכחית עם הזולת, החברה והעתיד, המיוצגים במילה הבאה.

במקרה של האות האחרונה במילה, הקטנת האות האחרונה עשויה להצביע על מספר חלופות כגון: הפגנת גישה אמפטית כלפי הזולת, אדם הנוקט בגישה ערמומית או מי שרואה עצמו נחות ביחס לזולת. לעומת זאת, אות אחרונה גדולה עשויה להיות מעין חיץ שמציב הכותב בינו לבין הזולת, מי שמתקשה להבין את הזולת או מי שמעוניין להציג חזות עצמאית שאינה תלויה בזולת. אות אחרונה שווה  מצביעה על אדם הרואה עצמו שווה ערך לזולת.

גם באות הראשונה וגם באחרונה צריך לבחון סימנים גרפיים נוספים בכתב היד כדי לקבוע למה לשייך תופעה של אות ראשונה או אחרונה השונה מגודל יתר הכתב.

על כל האמור לעיל יש להוסיף בחינה של סדירות גודל הכתב- האם הכתב גדול וסדיר באופן עקבי או קטן וסדיר, או לחילופין יש לנו תנודיות בגודל הכתב עם אותיות בגודל משתנה. סדירות של גודל הכתב עשויה להצביע על שליטה עצמית טובה, תגובות מהירות וכושר ביצוע יעיל כמו גם משמעת עצמית ועמידה בלחצים. לעומת זאת, אי סדירות בגודל הכתב עשוי להצביע על חוסר שקט ותסיסה, חוסר במשמעת עצמית ומי שמתקשה לעמוד בפני גירויים, ואף על קושי לקבל החלטות.

לסיכום,

גודל כתב היד הוא סימן גרפי מהותי, שקל לזהות אותו בכתב היד, ויחד עם מאפיינים גרפיים תומכים הוא עשוי לספק לנו מידע רב על אישיותו של הכותב.

אולי יעניין אותך גם...

גמילה מעישון
קרא עוד »
אבחון גרפולוגי
קרא עוד »
ציפור הנפש
קרא עוד »
1 2 3 4